Auto Retro

28-29 april 2018

Roeselare Expo

Auto Retro Roeselare 2017

Geschiedenis

In 1981 startte AUTO RETRO in het Boudewijnpark te Sint-Michiels Brugge.

Het was het begin van een steeds groeiende internationale oldtimerbeurs: kopen, verkopen en ruilen van ‘special cars’, oldtimers en moto’s. Daarnaast is er ook een afdeling camping cars en jukeboxen. Meerdere boekenstanden met tijdschriften en vakliteratuur, en zeker niet te onderschatten voor de liefhebber zijn de vele standen met onderdelen. De verkopers van miniaturen ronden het geheel af.

Na 3 jaar in het boudewijnpark verhuisde AUTO RETRO naar een nieuwe locatie. Voor de jaren 1985 en 1986 werd geopteerd voor de parking van het Zand te Brugge. Jaarlijks groeide het aantal bezoekers. De ondergrondse parking van het Zand zorgde ervoor dat de duizenden bezoekers geen parkeerproblemen ondervonden, wat voor AUTO RETRO een belangrijk pluspunt is.

Sinds 1987 heeft AUTO RETRO zijn vaste intrek genomen in het Beursgebouw vlakbij het Zand en dit tijdens het derde weekend van de maand oktober. Vanaf 1992 is de beurs op de kalander verplaatst naar het derde weekend van de maand januari.

Reeds na enkele jaren ondervond AUTO RETRO het succes van het ‘centrale thema’-gebeuren, meerbepaald sinds 1982. Een kort overzicht van de centrale thema’s mag dan ook niet ontbreken.

In 1991 was Jaguar de eregast met een grandioze stand, gaande van exclusieve oldtimers tot de meest recente topmodellen.

Voor 1992 zorgde Alfa Romeo voor een superstand, met een reeks van oude Alfa’s die speciaal voor deze gelegenheid werden overgebracht vanuit Italië.

Het jaar daarop, in 1993, stond Renault centraal. Speciale contacten werden gelegd met de Belgische Renault oldtimer fanclub om viahun relaties uitzonderlijke modellen naar Brugge te brengen;

In 1994 was Mercedes de spreekwoordelijke ster op de beurs. Een superbe stand presenteerde juweeltjes van weleer.

De lustrumuitgave van 1995 belichtte het gouden tijdperk van de Belgische ‘Minerva’. Een topevenement in de oldtimerwereld, met een nooit geziene publieke belangstelling. Ook media, met reportages op radio en televisie, waren er gevoelig voor.

De editie 1996 werd geopend met de mysterieuze vorm van “savoir vivre”, nl. de Maserati. De Italiaanse elegantie van het merk met de drietand als symbool wordt vereenzelvigd met typenamen die steevast naar exotische winden luisteren, als daar zijn de Bora, de Mistral, de Khamsin en de Simun.

1997 was het jaar om een overzicht te bieden van het Amerikaanse merk ‘Cadillac’, de “kasten” van wagens met hun uitgesproken lijn.

Triumph was te gast in 1998, de Britse sportwagen met allure en typische klasse fleurden dat jaar het Beursgebouw op.

1999 werd de grote verrassing, en dit met de Amerikaanse sportwagen ‘Corvette’. De enthousiaste leden van deze club hebben ervoor gezorgd dat alle (op één na) modellen van deze legendarische sportwagen aanwezig waren, een attractie voor de echte liefhebber.

Voor de twintigste verjaardag zorgden we voor een uitzonderlijke collectie Ferrari wagens. Ontegensprekelijk nog steeds één van de meest tot de verbeelding sprekende sportwagens.

2001 was voorbehouden voor BMW, een publiekstrekker bij uitstek.

In 2002 zorgden we samen met de MG club voor een unieke sfeer en terzelfder tijd voor een uitgebreide collectie van deze sympathieke sportwagen.

De merknaam ‘Citroën’ was in 2003 voldoende om een publiek van liefhebbers ertoe aan te zetten een bezoek te brengen aan de Beurshalle. Deze ongekende opkomst verklaart allicht mede het succes van deze typische franse wagen.

In het jaar 2004 mochten we met trost ‘Porsche’ centraal plaatsen. Slechts weinig namen vormen thans als constructeur of als merknaam nog een begrip. Er is slechts nog één enkele op zichzelf staande automobielonderneming waarvan de merknaam nog dezelfde naam als die van zijn oprichter draagt: Porsche.

In 2005 vierde AUTO RETRO zijn 25 jarig bestaan. Ter gelegenheid van dat gebeuren was het de ideale gelegenheid dit samen te doen met de 50ste verjaardag van de ‘Citroën DS-ID’. Daarom lieten we dit zilveren en gouden jubileum versmelten tot één manifestatie in het Brugse Beursgebouw.

In 2006 lieten we de ongeremde paardenkrachten van de legendarische 'Ford MUSTANG' de vrije loop. Met een overzicht van deze roemrijke Amerikaanse trots wilden we het meer dan 40 jarige bestaan van dit type centraal plaatsen.

2007 werd samen met de 80 jarige verjaardag van 'Volvo' gevierd. Een mooi overzicht van diverse types en modellen mocht de rijke geschiedenis, dewelke Volvo tot op heden wist op te bouwen, illustreren. Klassiekers met een uniek en tijdloos accent!

50 jaar geleden... EXPO '58, centraal op Auto-Retro 2008. Wagens dewelke dat jaar mochten verschijnen en dus voor het eerst het licht zagen, kwamen terug. Een retrospectieve van diverse merken, modellen en types deden velen onder ons terug denken...

Een terugblik op de roemrijke Britse automobielgeschiedenis in 2009: 60 jaar geschiedenis van de JAGUAR XK modellen en andere types, gecombineerd met het 50 jarig bestaan van de charmante en legendarische MINI-modellen. Zeldzame exemplaren werden gevonden, waaronder een originele Mini Cabrio, Mini Marokko, de clubman GT, en zoveel meer bijzonderheden... Een ideale combinatie van 2 werelden werden verenigd...

BENTLEY: de roemrijke Britse geschiedenis die startte in 1919. Meer dan 80 jaar later zet het merk nog steeds de toon op vlak van klasse en elegantie. Daarom ook stelt Auto-Retro een mooi overzicht ten toon van hoe het merk evolueerde... van de wedstrijdwagens tot de hedendaagse ontwerpen. Een rijk gevuld overzicht dat meer dan de moeite waard is...

Op het laatste weekend van januari 2011 werd door Auto Retro een nieuw thema aangesneden: “Cars & Stars”. Legendarische automobielen uit onvergetelijke films en tv-series zullen ditmaal de blikvanger zijn op de centrale themastand in de Beurshalle.
Wie herinnert zich niet de auto’s uit “Magnum”, “Hawai-Five-O”, The Avengers (De Wrekers), “Miami-Vice”, “Knight-Rider” en andere? En vedetten zoals The Saint met zijn onafscheidelijke Volvo 1800 Sport? Louis de Funès met de zwarte Citroën DS Pallas of 2 pk, of James Bond met een of andere Lotus of Aston Martin met bijzondere capaciteiten… Zonder de onvergetelijke T-Ford van Laurel en Hardy te vergeten, waarmee ze ontelbare fratsen beleefden in het begintijdperk van de stomme film. Dat de auto een niet meer weg te denken hoofdrol in de animatie op het kleine en grote scherm heeft gespeeld.

Op zaterdag 21 en zondag 22 januari 2012 zette Auto Retro Brugge het roemrijke merk “LOTUS” dan ook gepast in de kijker. Oorspronkelijk een ietwat mysterieus en excentriek Brits merk, onbekend en dus onbemind, werd het geesteskind van Colin CHAPMAN, de Lotus Engineering Company, op 1 januari 1952 gesticht. Zestig jaar na datum is Lotus na heel wat perikelen en omzwervingen, springlevend en onder de vleugels van het Maleisische Proton aan een grote revival begonnen.

Het weekeinde van 26 en 27 januari 2013 was het weer hoogfeest voor elke oldtimerliefhebber. In de Brugse Beurshalle wordt reeds de 33e editie van AUTO-RETRO Brugge georganiseerd. Dat jaar waren de SL van Mercedes-Benz en de VW Kever de speciale attractiepolen van dit internationaal gebeuren.
Het jubileum 60 jaar Mercedes-Benz SL sportwagens wordt met meerdere topexemplaren belicht, van de legendarische 300 SL "Vleugeldeur", over de 190 SL en de "Pagode", tot en met de "nieuwe generatie" SL. Waren het vroeger reeds wagens met een aureool van exclusiviteit, sportprestige en elitaire klasse, thans zijn het ook felbegeerde "juwelen op wielen".
Daarnaast komt ook de bolle VW Kever in Auto-Retro op een ereplaats. Ooit zo populair in het straatbeeld, is het oer-Kevertje haast volledig verdwenen. Hoog tijd om de laatst overlevende automobiel met aparte spatborden even terug tot leven te wekken en in de spotlights te zetten.

Op 25 en 26 januari 2014 werd de 34e editie van AUTO RETRO BRUGGE georganiseerd in de Beurshalle , met opnieuw twee aantrekkelijke thema’s. Enerzijds de legendarische Porsche Speedster, waarvan de eerste generatie zowat zestig jaar geleden op de markt kwam, en anderzijds de Fiat 500, het populaire Italiaanse “bolletje”.

Editie 2015 met als blikvangers: Citroën is-ds, die 60 jaar geleden zijn debuut maakte, en het Engelse Morgan, dat al meer dan een eeuw automobielen bouwt, maar nog steeds tot de exclusieve merken behoort.

30 en 31 januari 2016 werd een laatste editie in het Brugse Beursgebouw met als super sportief thema LAMBORGHINI. Van tractor tot Muira, bracht Auto Retro een overzicht van elegantie en prestatie met een Italiaans temperament.

MaxMara VirgulGestia syndicusMarc Cain Store BruggePanorama bedrijfsvastgoedAu Grand CaféPanorama vastgoed